אפליה בעבודה – למען ההגנה על העובדים

אחת מן התופעות הנפוצות והחמורות הקשורות לנושא אפליה בעבודה היא פיטורי נשים או גברים מבוגרים שלא הגיעו עדיין לגיל פנסיה, אך מפטרים אותם כיוון שמעדיפים במקומות העבודה עובדים צעירים יותר, והמנהלים או המעסיקים מעוניינים ליצור מקום עבודה שהגיל הממוצע בו יהיה צעיר כמה שיותר, ולטענתם עובדים מבוגרים אינם רצויים עוד במקום העבודה גם אם ביצעו את עבודתם בצורה המקצועית והאיכותית ביותר.

כך נוצרת אפליה בעבודה שהיא אסורה, גורמת לנזקים נפשיים ולמפחי נפש, נשים או גברים בגילאי שישים או אף קודם לכן, יכולים למצוא את עצמם מקבלים הודעת פיטורין מהממונים עליהם ללא שום הכנה מוקדמת. בניגוד לחוק מעסיקים רבים גם אינם מסתירים את סיבת הפיטורין, ויוצרים אפליה בעבודה, מפטרים עובדים אלו כאשר הם מתרצים זאת מולם בסיבות כגון גילך אינו מתאים למערכת, ממילא התכוונת לצאת לפנסיה בקרוב, אינך כבר מתאים למקום העבודה שלנו ועוד תירוצים אסורים ופוגעניים אחרים בסגנון זה.

יתכן והממונים מסתירים את התירוצים שלהם ואת האפליה המכוונת שלהם בשקרים כגון המקום נמצא בצמצומים, אך כאשר מדובר באפליה, במקרה בו למשל הגיע עובד צעיר אחר תחת העובד המבוגר יותר, ניתן להוכיח זאת, להוכיח את הפגיעה של המעסיק, ולהגיש תביעה משפטית כנגד הממונה. אפליה בעבודה יוצרת מצב של עלבון קשה לעובד, גורמת לו לעוגמת נפש ולפגיעה נפשית חמורה מאד. בנוסף עקב אפליה בעבודה מסוג חמור זה, עובדים אלו אינם כבר מצליחים למצוא עבודה חדשה ומצבם הכלכלי עלול להתדרדר ואף להגיע למצבים קשים של רעב ללחם או חוסר יכולת לשלם שכירות או משכנתא.

פסקי דין רבים שהתקבלו בנושא זה לאחר הגשת תביעות משפטיות אף הגיעו במקרים רבים לקבלת פיצויים בסכומים גבוהים מאד היכולים להגיע עד למאות אלפי שקלים, או אף במקרה של פרסום מודעה מפלה כגון "דרושה עובדת צעירה ומעולה" גם זה נכלל במסגרת עבירה האסורה על החוק, וניתן להגיש תביעה כנגד פרסום אסור כזה. במקרים של תביעות משפטיות רבות עובדים אף הוחזרו מידית למקומות העבודה שלהם תוך קבלת פיצויים כספיים גבוהים.